Deze week publiceren onderzoekers van de VUmc-afdeling Fysiologie, Igor Kovacevic en Peter Hordijk, samen met collega’s van VUmc, Sanquin, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Ehime University in Japan, een artikel in het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift Journal of Cell Biology. In het artikel beschrijven zij hoe de doorlaatbaarheid van het endotheel, de binnenwand van onze bloedvaten, wordt gecontroleerd door eiwitafbraak.

De cellen van het endotheel zitten in gezonde bloedvaten stevig aan elkaar vast en vormen zo een goede barrière tussen bloed en organen. De onderzoekers hebben nu in endotheelcellen een enzym geïdentificeerd wat de ‘lekkage’ van onze bloedvaten controleert. Dit enzym blijkt verantwoordelijk te zijn voor de afbraak van een belangrijk regel-eiwit, RhoB. Die afbraak is van belang, omdat als dit RhoB-eiwit in endotheelcellen actief wordt, raken de endotheelcellen los van elkaar, iets wat tot oedeem en ontsteking kan leiden.

Het belang van dit onderzoek is, naast fundamenteel inzicht in hoe onze bloedvaten gezond worden gehouden, dat het nieuwe mogelijkheden kan geven om lekke bloedvaten beter dicht te houden. Het mechanisme wat nu is ontdekt, kan worden aan- of uitgezet met bestaande farmacologische stoffen, waaronder bepaalde kanker-medicijnen. Het VUmc onderzoek richt zich nu op de effecten van dergelijke stoffen op gezonde en ongezonde bloedvaten. De resultaten kunnen belangrijk zijn voor het beperken van bloedvat-lekkage en schade aan organen en weefsels, iets wat een groot probleem vormt, onder andere bij chronische ontstekingsziektes.

bron: VUmc Intranet