Het PHAEDRA consortium, bestaande uit vooraanstaande cardiovasculaire onderzoeksgroepen uit Nederland, ontvangt een subsidie van 3 miljoen euro van de Hartstichting. De onderzoekers gaan dit geld gebruiken voor onderzoek naar de ziekte pulmonale hypertensie (PH). De blijdschap bij de onderzoekers van het consortium was groot toen zij hoorden dat de subsidie aan hun onderzoek werd toegekend: “We hebben staan juichen op de gang!”

Patiënten met PH hebben een abnormaal hoge bloeddruk in de longen. Daardoor ontstaan beschadigingen aan de longen en aan het hart. Het hart moet daardoor harder werken om voldoende bloed rond te pompen. Op den duur leidt dit tot hartfalen. Onderzoekster Frances de Man, Amsterdam UMC: “Patiënten met PH overlijden vaak op jonge leeftijd. Op dit moment zijn er wel therapieën die het ziekteproces kunnen vertragen, maar de enige mogelijkheid op genezing is een longtransplantatie. Daarom is het zo belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan naar PH.”

Het onderzoek zal zich richten op een vroegere herkenning van de ziekte en beter begrip over het ontstaan van de ziekte. Onderzoeker Harm Jan Bogaard van Amsterdam UMC: “Uit eerder onderzoek is gebleken dat de uitkomsten voor patiënten sterk verbeteren na een vroege diagnose en behandeling van PH. Nu willen we PH vroeg leren herkennen en behandelen. De kennis die we opdoen met dit onderzoek kan op landelijke schaal worden ingevoerd, zodat uiteindelijk alle zorgverleners en patiënten in Nederland er voordeel van kunnen hebben.”
Daarnaast ontwikkelen de onderzoekers een ‘orgaan op een chip’ (OOC) van de longen en het hart. Hiervoor gebruiken ze cellen uit het bloed van patiënten. Ze passen deze cellen aan zodat de cellen zich kunnen ontwikkelen tot verschillende cellen van het hart en de longen. De Man: “Met deze OOC’s kunnen we in het lab zien hoe longen en hart reageren op een mogelijke therapie.” Zie voor een verdere uitleg over OOC’s ook dit filmpje.

Het PHAEDRA consortium bestaat uit onderzoekers van Amsterdam UMC, Leiden UMC, Maastricht University en University of Twente.

bron: VUmc Intranet

bron afbeelding: Wyss Institute Harvard